På wift i NY
mars 1, 2015 | By Jessika Jankert | No Comments
NYC februari 2015
NYWIFT fortsätter bjuda in till filmvisningar med regissörerna på plats. Medan snön virvlar runt i ett iskallt New York bänkar jag mig i biosalongen för att se de politiska skildringarna ”Timbuktu” av Abderrahmane Sissako och ”Last Days in Vietnam” av Rory Kennedy samt “The Theory of Everything” av James March som specialvisades igen, denna gång med manusförfattaren Anthony McCarten på plats. Som avslutning bjuder NYWIFT in till en het distributionspolitisk debatt mellan PBS och New Yorks lokala dokumentär- och indiefilmare.
Vackra och tankevärda filmen ”Timbuktu”, som kammat hem högsta betyg av både publik och recensenter, avslutades med framtidsoptimism och kloka ord. Den muslimska världen försöker få bukt med extremismen, men då islam inte är organiserad på samma sätt som exempelvis den katolska kyrkan är inte heller motståndet organiserat. Det är en process som precis börjat och kommer utvecklas i en positiv riktning, säger regissören Abderrahmane Sissako via sin tolk.
”Last Days in Vietnam” är ett stycke amerikansk historia kompilerat av arkivmaterial. Som dotter till Robert Kennedy är det kanske ingen slump att regissören Rory Kennedy valt att fokusera sig på samhällspolitiska filmer. Vietnam har alltid fascinerat, berättar hon, och tror att faderns kampanj -68 att dra sig ur liksom farbrodern John F Kenneys involvering format intresset. Filmen är en informativ men något ensidigt berättad hjältehistoria om de amerikanska soldaternas kamp att få ut så många sydvietnameser som möjligt innan nordvietnameserna hann fram till Saigon 1975. Personligen skulle jag velat höra mer från de kvarlämnade vietnameserna om arbetslägren och hur de faktiskt lyckades ta sig ut ur landet till slut, liksom hur det gick för journalisterna som valde att stanna kvar.
– Anthony McCarten spenderade 8 år med att skriva “The Theory of Everything”. Manuset är till hälften baserat på Jane Hawkins autobiografi, men för visa Stephen Hawkins perspektiv och han endast ställer upp på vetenskapliga dokumentärer, är resten egna spekulationer. Anthony berättar hur nervös han var när professorn kom till London för att se filmen. Han kunde inte se reaktionerna under visningen, men efteråt kom sköterskan och torkade Stephens tårar, och han beskrev den som ”ett överraskande ärligt porträtt av mitt första äktenskap”. Även Jane var lycklig över resultatet.
-PBS Lyssnarturné samlade den lokala filmbranshen i en fullsatt salong för att protestera mot att POV och Independent Lens eventuellt ska flyttas från bästa sändningstid måndagkvällar på WNETs kanal 13 till sekundära WLIWs kanal 21. Detta har väckt många protester bland filmmakare som ser PBS WNET som ett prestigefyllt forum medan WLIW är mindre välkänt och kanal 21 inte går att få in i alla områden. Så efter att ha tagit emot 1200 namnunderskrifter organiserade PBS en turné med beslutsfattare som WNETs chefsprogrammerare Stephen Segaller i panelen, för en direkt dialog med filmmakare och TV-tittare. Publiken kritiserade att PBS lockar med ”Downtown Abbey” istället för lokala produktioner, och visar för få program som speglar den verkliga New York-befolkningen, som består av två tredjedelar minoriteter. Fokus låg dock på WNET versus WLIW och filmmakarna varnade panelen för att de inte skulle låtit sina filmer visas på PBS om det var de sekundära stationerna som erbjudits. Vi håller tummarna att de får vara kvar på WNET!
Varma hälsningar från ett rekordkallt New York!