Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Anna-priset vinnare 2020

Natalie Álvarez Mesén vinner feministiska filmpriset ANNA-priset 2020

På måndag den 8 mars kl 15:45 delades feministiska filmpriset ANNA-priset ut till vinnaren Natalie Álvarez Mesén med projektet “Vargen biter sönder dina rena händer/ The Wolf will tear your immaculate hands”. Priset delas ut av Anita Oxburgh – en av grundarna av WIFT Sverige.

Filmpriset är ett samarbete mellan WIFT och UN Women och juryns motivering lyder:

Årets ANNA-pris går till en filmare, som poetiskt gestaltar såväl den koloniserade kvinnokroppen som den koloniserade världen. Med global blick berör filmen historiska och nutida patriarkala perspektiv, speglade i fördomar om skam, kropp och sexualitet. Det möts av det vilda, okuvliga, som utmanar våra världsbilder och drar oss in i en magisk realism.

Filmen gestaltar flera generationer kvinnors öden, som genom diskriminerande normer kuvats i sin intellektuella utveckling. Möjligheter till en allsidig utbildning, kringskärs av traditioner och förväntningar, flickans personlighetsutveckling undergrävs och hennes framtid hämmas, trots guvernantens ansträngningar, eftersom hon själv i sitt yrkesval och utbildning är ett offer för kvinnans underordnade ställning.

 Detta projekt representerar FNs Kvinnokonvention artikeln 5 – Stereotypa könsroller och artikeln 10 – Utbildning.   

Nathalie Álvarez Mesén

En prisbelönad internationell regissör och manusförfattare som i sina filmer gärna betraktar livet från ungas horisont. Vid sidan av filmandet coachar hon även barn och tonåringar i skådespeleri. Hon föddes 1988 i Stockholm, men tillbringade en del av sin barndom och sina tonår i Costa Rica. Efter high school återvände hon till Sverige 2006 och studerade vid Fridhems Folkhögskola i Svalöv mellan 2008 och 2010.

Redan som liten var Álvarez Mesén intresserad av skådespeleri. Särskilt kom hon att intressera sig för teaterns kroppsliga uttryck och mellan 2010 och 2013 utbildade hon sig på Mimskådespelarprogrammet på Stockholms Dramatiska Högskola. Hennes kortfilmer bygger också främst på att beskriva karaktärernas känslomässiga resor genom det fysiska, snarare än genom dialog.

Álvarez Mesén, som också har studerat socialantropologi, intresserar sig för teman som sexualitet, minoriteter, gråzoner, tvetydiga relationer, imploderande karaktärer, magisk realism och naturen.  Hon arbetade som scripta, regiassistent och med klippning på några kortfilmer innan hon började göra egna filmer.

I kortfilmen Inte blå från 2011, som Álvarez Mesén både skrivit manus till och regisserat, och som visades vid Göteborgs filmfestival, beskrivs en minst sagt tvetydig relation. Ett syskonpar har efter deras föräldrars död utvecklat ett förhållande där frågan om hur mycket man kan ta hand om någon annan ställs på sin spets. Vad som är passande och normalt intresserar också det Álvarez Mesén. I Vi känner inget alls från 2015, som visades vid filmfestivalerna i Stockholm, Atlanta och Telluride utforskar Álvarez Mesén gränser och gäckar tabun i relationen mellan kusinerna Nia och Teo under en släktträff i ett prunkande sommarsverige.

Filip från samma år belönades med Best Live-Action Film under 15 minutes i the Non-student category in Palm Springs Shortfest 2016 och visades på åtskilliga internationella festivaler, däribland flera HBTQ-profilerade. Där möter vi sjuåriga Filip som beundrar sin sextonårige storebror, men blir förvirrad när han upptäcker att denne har en relation med en kille han trodde bara var en kompis.

Att porträttera människor som får ta ansvar, när de själva kanske är i större behov av att bli omhändertagna, är ett återkommande motiv hos Álvarez Mesén. Släppa taget som visades på STOCKmotion filmfestival 2016 och Shelter, som hade premiär vid Göteborgs filmfestival 2018 i är två kortfilmer som kretsar kring den sköra relationen mellan barn och förälder. I den ena får en flicka ta hand om sin lillebror då mamman inte är emotionellt kapabel. I den andra vill en ung far i New York försöka axla ansvaret för sin dotter, men vet inte om han klarar av det.

2017 deltog Álvarez Mesén i Berlinale Talents och the TIFF Talent Lab och 2018 avslutade en M.F.A i Film Directing and Screenwriting vid Columbia University i New York. Samtidigt arbetade hon på att färdigställa sitt internationella projekt Clara Sola, en film som 2015 blev uttagen till STHLM Debut, Filmregion Stockholm Mälardalens växthusprojekt för filmare. Vid Guadalajaras Co-Production Meeting 2018 erhöll filmen flera priser som genererade nya partnerskap och stöd. Clara Sola är en coming of age-film om en kvinna med högfunktionell autism och hennes strävan att få styra över sin egen kropp, kvinnlighet och sin sexualitet. I framtiden vill hon fortsätta arbeta med kvinnor och uppmuntra fler tjejer att själva greppa kameran och upptäcka glädjen med film.