Malou T Schultzberg – om att driva en av Sveriges mest aktiva agenturer
november 28, 2023 | By Linda | No Comments
Malou T Schultzberg som har en lång bakgrund inom casting och driver idag agenturerna Schultzberg Agency och Commercial Actors. I denna artikel berättar hon bland annat om varför en skådespelare ska ha en agent, hon delar sina tankar om inkludering samt vilka hon anser är de tuffaste utmaningarna vi har framför oss. Hon delar även med sig av och ger värdefulla råd till andra kvinnor/WIFT-medlemmar i den tuffa och utmanande bransch vi verkar i.
Vem är du?
Jag heter Malou T Schultzberg, har en lång bakgrund inom casting och driver idag agenturerna Schultzberg Agency och Commercial Actors tillsammans med min man Jonas Tallroth.
Schultzberg Agency är en boutique agency med ett mindre antal skådespelare, manusförfattare och regissörer där vi jobbar mer managementinriktat. Commercial Actors är en mer storskalig och växande agentur & plattform som riktar sig globalt för olika typer av skådespelarjobb, men med visst fokus mot internationell reklam. Vi har precis byggt om hela plattformen med nya funktioner för att förenkla castingprocessen. Här samarbetar vi också i större utsträckning med internationella skådespelare, som har sin bas utanför Sverige. Planen är att utöka med fler internationella skådespelare framöver.
Ska skådespelare ha agent?
Det är en individuell fråga. En agenturs främsta uppgift är avtal och förhandling, något som kan vara en utmaning att göra direkt med produktionen. Producenter brukar också föredra att hantera sådant via agentur. En annan viktig fördel med att ha agent är att någon aktivt kan företräda en själv om något oförutsett inträffar t.ex på en inspelning eller om villkor inte efterföljs. Annars står man ganska ensam som skådespelare.
Det är också bra att synas på en agentursida, där man aktivt letar skådespelare. Som bransch och rollsättare kan det vara svårt att hålla reda på hundratals individuella hemsidor när man ska föreslå skådespelare för produktioner. Då är det en bra genväg att kunna söka via agentursidorna. Annars finns det potentiellt också en större risk att man som skådespelare faller mellan stolarna, även om rollsättarna förstås har bra koll och kan ha skådespelarprofiler sparade i interna arkiv,
För 10 år sedan var det enbart de mest etablerade namnen som hade agentur. Sedan vi startade upp har detta förändrats. Antalet agenturer som samarbetar med skådespelare, även mindre etablerade, har ökat betydligt och flera skådespelare ser det numera som en nödvändighet att ha en agentur, mer som i England och USA. Där sköts i princip all kontakt genom agenturerna.
Skådespelare bör ha rimliga förväntningar när de inleder samarbete med en agentur. Det behöver finnas en förståelse kring agenturens funktion. Vi är inte en arbetsförmedling som delar ut roller, även om vi arbetar aktivt för våra klienter med att föreslå och marknadsföra dem. Ibland krävs tålamod innan det lyfter. Det stora ansvaret för karriären har skådespelaren själv, även om agenturen kan stötta upp och öppna vissa dörrar.
Vad är SWAMA och grunden till dess uppkomst?
SWAMA är en agentur och managementförening som startades av några agenturer för ett drygt år sedan, där syftet är att driva gemensamma frågor gentemot andra branschaktörer. Syftet är att företräda våra skådespelare för att skapa en mer hållbar bransch på sikt. Vi tänker att detta sker i en god dialog med andra aktörer så att vi sätter ljuset på viktiga frågor och kan vara med och utveckla branschen i en positiv riktning. I år har styrelsen träffat Scen & Film, Film & TV producenterna, Nätverket Casting Directors och SVT.
Dessa möten har berört frågor rörande vår omvärld som påverkar förutsättningarna för skådespelarna såsom lågkonjunktur, inkludering, åldersfixering, AI, internationella inspelningar, sena avtal, barns villkor eller streamingtjänsternas och branschens utveckling i stort. Vi befinner oss för närvarande i en bransch i kris så uppslutning nu är viktigare än någonsin. För mig var det en självklarhet att gå med i SWAMA.
Det har skett en viss utveckling mot för 10 år sedan vad gäller inkludering, men varför ser vi t.ex inte fler färgade skådespelare i bärande roller idag?
Jag har arbetat inkluderande så länge jag kan minnas, både tidigare som rollsättare och nu genom båda agenturerna. Jag tänker inte i termer av etnicitet eller hudfärg. För mig är det en självklarhet att vara inkluderande. Jag utgår alltid ifrån skådespeleriet. Om det väcker mitt intresse, är nästa steg ett personligt möte. Om skådespelaren verkar vara en vettig person som delar samma värdegrund kring människors lika värde, så är det en bra utgångspunkt för att starta ett samarbete. Det som är avgörande för mig i samarbetet är approach och attityd. Det sitter inte i hudfärgen.
Idag är det i högre grad kanalerna och streamingtjänsterna som har den största makten. Inte ens rollsättarna lyckas påverka alla gånger då de ofta får listor över etablerade namn från kanal, eller som på senare tid även önskemål kring influencers i högre utsträckning. Förr i tiden kunde det räcka med att en rollsättare, regissör och producent tog beslut. Det ser inte ut så idag. Det är många kockar och alla ska tycka till. Det är en annan detaljstyrning uppifrån. Gällande representationsfrågan, så behöver förändringen ske i alla led. Om den bara sker i de nedre leden, dvs bland rollsättare, agenturer och produktionsbolag så tappar de sin funktion om den högsta instansen, beställarna, arbetar utifrån andra parametrar. Alla led behöver ta sitt ansvar för att det ska ske en förändring.
Inkludering innefattar också så mycket mer än hudfärger. Personligen längtar jag efter att få se fler äldre skådespelare i bärande roller, eller i fler historier och roller överhuvudtaget. Det är generellt ganska många som inte speglas i utbudet eller kan identifiera sig i tillräcklig utsträckning. Inkludering innebär också att låta fler skådespelare få chansen istället för att samma skådespelare figurerar i flera TV serier som visas samtidigt. Man ska inte underskatta oss tittare, oavsett vad statistiken säger. Det som sticker ut i utbudet, kan likaväl bli en snackis och så skjuter tittandet i höjden. Jag upplever att det finns en ganska utbredd ängslighet vilket är synd, då det finns guldprojekt därute som inte blir gjorda för att vindarna blåser åt ett annat håll för stunden. Jag önskar att fler oväntade historier med nya röster och ansikten inkluderades i utbudet.
Som VD för ditt företag och som medlem i WIFT. Vilket råd vill du ge andra kvinnor/medlemmar i denna tuffa utmanande bransch?
Jag tycker att kvinnor kan försöka backa upp varandra mer. Även svenskar generellt är väldigt sparsamma med att vara bjussiga. Det ser helt annorlunda ut i t.ex USA. Där får man ha tankar och visioner och möts av öppenhet och generositet istället för misstänksamhet och avundsjuka. Jag minns specifikt ett tillfälle under ett möte där en kvinna, det högsta hönset inom casting på NBC, lyfte luren under sittande möte för att be en manager att ta ett möte med mig, varpå jag kunde ta en uber dit direkt efter mötet. Många där vill bidra med sina kontakter och försöka öppna dörrar. Det känns mer sällsynt i Sverige. Här är många rädda om sitt, men det är inte farligt att lyfta fram varandra. Självklart finns det de som redan gör det, men jag tycker att det finns förbättringspotential. Kanske är det jantelagen som håller sitt järngrepp runt många, som att det finns en rädsla att själv förlora något om man ger något, men jag är övertygad om att världen är stor nog för oss alla och att det lönar sig att hjälpa varandra i högre utsträckning.
Jag tycker också att respekt för sina medmänniskor är en viktig ledstjärna, att ha en moralisk kompass. Det ska kännas bra i magen efter dagens slut.
När jag påbörjade arbetet med agentur 2017 startade jag enbart upp med skådespelare som inte redan hade agentur. Inte för att jag inte kände några skådespelare. Tvärtom, jag kände många efter 20 år inom branschen, men för mig var respekten gentemot andra agenturer viktig. Jag ville bygga mitt bolag på egna meriter, inte genom att uppvakta andras klienter. Det jag upplever idag är något annat. Idag hårdrekryterar agenturer varandras klienter i större utsträckning. Så det är ett tuffare och hårdare klimat idag upplever jag. Sammanfattningsvis tror jag på att vara generös, men också respektfull. Att somna med gott samvete är min religion.
Vilka är de tuffaste utmaningarna vi har framför oss? Vilka är våra styrkor och vad ska vi vara rädda om?
AI är förstås en utmaning på sikt men med ett bra regelverk runt det ska vi nog kunna använda AI till vår fördel också. Jag tycker att det ska gynnas att filma i vårt land i större utsträckning, så att inte alla flyr pga skatterabatter på andra håll. Vi ska vara bra på att odla och behålla talang. I Sverige är vi, Jantelagen till trots, starka kreativt. Det är inte för inte som det kommer många unicorns från vårt land. Nu har vi ett utmanande världsläge och ekonomisk kris, men det får vi bara kämpa oss igenom. Ju mer kärlek och generositet vi kan visa varandra desto bättre. Världen är kall nog som den är. Kulturen har också en viktigare roll än någonsin!