Image Image Image Image Image Image Image Image Image

20 Maj

Wift Sverige står bakom initiativ till a-märkning av filmerna i Cannes

maj 20, 2014 | By | No Comments

A-märkt film har nu nått Croisetten. Wift Sverige har i samarbete med A-märkt,franska Tess Magazine och Le Duexième Régard fått den franska nyhetstidningen Libération att uppmärksamma kvinnors representation i film och att dessutom publicera resultatet av testet löpande.

När A-märkt lanserades i höstas fick nyheten en stor spridning över hela världen. Dock var intresset från Frankrike svalt. Det är därför extra glädjande att en av Frankrikes största tidningar inte bara lyfter fram resultatet utan också låter Tess Magazines chefredaktör Pamela Pianezzas skriva krönikor om filmerna i Cannes utifrån ett A-märkt perspektiv. A-märkt är en smart konsumentupplysning med fokus på kvinnlig representation i film, vars syfte är att varje dag påminna oss om vilka perspektiv och berättelser som vi tar del av på film. A-märkt kan användas av både distributörer, filmskapare, journalister, biografer, filmfestivaler.

– Vi är mycket stolta och glada över att Wift Sverige tagit initiativ till att Cannes Film Festival A-märks under hela festivalen i den franska tidningen Libération. Det är fantastiskt att vårt arbete fått ett sådant genomslag, säger Eva Beling, ordföranden Wift Sverige.

– Vi kom på idén att Bechdeltesta filmerna i Cannes när jag var på inspelning av Nordic Factoryfilmerna för Directors Fortnight i Köpenhamn. Min franska kollega och jag drog i våra nätvert och fick den här idén att fungera, säger Helene Granqvist, ordförande Wift Sverige. För att en film ska Bechdeltestas och bli A-märkt ska den innehålla minst två kvinnliga karaktärer med namn som någon gång under filmen pratar med varandra om något annat än män. Detta enligt det så kallade Bechdeltestet.

– Vi har ett demokratiproblem när det gäller att det vi ser och blir påverkade av från film inte stämmer överens med den värld vi lever i, och vill leva i. Kvinnor är inte 28% av världens befolkning och A-märkt hjälper oss att förstå hur ojämnställd filmens berättelser är, säger Ellen Tejle, föreståndare Bio Rio. Exempel på filmer i tävlan som klarar testet: Timbuktu av Abderrahmane Sissako, Bande de filles av Celine Sciamma, The Homesman av Tommy Lee Jones, Le Meraviglie av Alice Rohrwacher, The Disapperance of Eleanor Rigby av Ned Benson, Self Made av Shira Geffen, It follows av David Robert Mitchell och Les Combattants av Thomas Cailley.

För mer information kontakta Eva Beling, Wift Sverige tel. 0735- 82 04 02 och Helene Granqvist tel. 0705-13 21 41.

Ladda ner pressreleasen som pdf